onsdag 11 januari 2012

Giacomo Leopardi

"Till ett annat studium vill min håg jag vända,
ett mindre verkligt, och begrava däri
det öde slutet av järnhårda livet.
Den bittra sanningen och alltings öden,
dödligts och evigts, vill jag efterforska,
och till vad ändamål, varför belastat
med jämrens börda mänskosläktet lever,
till vad för slutmål ödet och naturen
oss driver hän- och för vems räkning, för
vems nöje väl eländet blivit till!-
betrakta lagarna, varunder välver
sig detta gåtomhöljda universum,
som andra prisat högt och jag beundrar.
Så skall jag se att sanning, om ock bitter,
är lisa när den ses: och om man sedan
vad jag om sanning förkunnar mottar
med dumhet eller köld-det rör mig intet,
ty i mitt bröst är längesedan utsläckt
den ärelystna dröm: av alla drömmar
den tommaste, ja, tommare än lyckan
och blindare än kärleken och ödet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar